הודעת המערכת:  מערכת פליק מחפשת אותכם גולשים שאוהבים לכתוב ולשתף, צרו עמנו קשר דרך הטופס הזה.

עוד במוזיקה
חידושים בעולם המוזיקה
הדוגמנית קייסי בקליפ של דודו אהרון "מילים פשוטות"
פסטיבל תרבות של שלום ה-8 בצוותא
הביטלס, החוויה היוונית ומשינה - השבוע בברל'ה!
סוף השבוע הקרוב בברל'ה עם עינת שרוף ורמי פורטיס
הפיינליסטים של 'כוכב נולד' חותמים בקניון ערים מקבוצת 'אמות השקות' בהפנינג מוסיקה בחנות סטימצקי
סלקום בשירות חדש: 'קרש קפיצה' לאמנים צעירים
השבוע בברל'ה - ביטלס, ג'אז ורמי קליינשטיין
תחילת ספטמבר במועדון ברל'ה
סוגרים את החופש במסיבה חינמית בקניון ערים עם מוקי וסקאזי
סוף שבוע בסימן כח נשי בברל'ה
ליין ערבי הג'אז בבאבה יאגה מארח את המורה של מרינה מקסימיליאן בלומין
סוף שבוע לוהט במועדון המוזיקה ברל'ה
חודש אוגוסט במועדון המוזיקה ברל'ה
סוגרים את החופש הגדול בהופעה של משה פרץ
רשמים מהופעה -אריק סיני בשירי לאונרד כהן בברל'ה
הופעות יוני-יולי בברלה מיוזיק קלאב
דפש מוד - משנות השמונים ועד היום
פסטיבל פליציה בלומנטל למוסיקה
התקליטורים עדיין כאן והם ממשיכים לגדול
מודעות גוגל
פרסומת

"עושה לי לבכות"


פורסם ב11/11/2007 15:19 על-ידי עומר שמרת
"עושה לי לבכות"

רובנו מתביישים בזה, למרות שאין סיבה. אנחנו יושבים, רואים סרט ופתאום מגיחה דמעה לעינינו. באותו רגע, כל האמצעים כשרים להסוואת הפשע. לפעמים אנחנו "מגרדים" בעין, לפעמים המבט שלנו מוסת לפתע פתאום לכיוון אחר, לפעמים אנחנו "הולכים לשירותים". רק שלא יראו את טיפת המים המלוחה הזאת!

אז הנה, אני מתכוון לומר לכם כאן בריש גלי, אפילו שזה מביש: גם לי זה קורה. וזה עוד מילא. אבל משיר? מסתבר שכן. כששמעתי לפני מספר חודשים את השיר "Space Oddity" של דייויד בואי, במסגרת פרק בסדרה "ללא עקבות", הצטמררתי. השיר היה מוכר לי, אבל לא יותר מזה. ופתאום, מגיע שיר מוזר שכזה לתוך פרק מוזר שכזה. האמת, אני לא זוכר אם עלתה לי דמעה לעיניים או שפשוט הייתי מהופנט, אבל בואי הצליח לבלבל אותי באמצעות שיר.

השיר "Space Oddity", שהאמת, סביר להניח שמוכר לרוב האנשים יותר בשם "Ground control to Major Tom", יצא לאור בשנת 1969, אותה שנה בה נחת אדם על הירח. מייג'ור (רב-סרן) טום, גיבור השיר, הוא למעשה דמות לא ברורה. על פניו, נראה שמדובר באסטרונאוט, אך המילה הזו לא נאמרת ולו פעם אחת במהלך השיר. השיר מתאר את מסעו של מייג'ור טום בחלל, החל מהרגעים שלפני השיגור, אז מקבל מייג'ור טום הוראות אחרונות ואת ברכת הדרך, בהמשך בברכות החמות שמקבל מייג'ור טום על רקע שיגורו לחלל ("You've really made the grade, and the papers want to know whose shirts you wear"), לאחר מכן במילים של מייג'ור טום לתחנת החלל, בהן הוא מתאר מצב שבו הוא מחוץ לחללית, מרחף בחלל בצורה מוזרה בדרך לאבדון ומבקש לשלוח לאשתו את אהבתו אליה, ומסתיים באובדן סופי של הקשר בין מייג'ור טום לתחנת החלל ("Can you here me Major Tom?").

אך למעשה, מדובר בשיר שמכיל המון מסתורין. השיר, שכפי שכבר ציינתי יצא ב-1969, היה אולי אחד השירים המוצלחים הראשונים של בואי. לא מעט שנים אחרי זה, ב-1980, לאחר שכבר התקדם מאוד בקריירה המוזיקלית שלו, הוציא בואי את השיר "Ashes to Ashes", שלמעשה סוגר מעגל עם "Space Oddity". אך אבוי, בשיר הזה מתגלה לנו, לפחות לכאורה, דמותו האמיתית של מייג'ור טום.

השיר מתחיל בשאלה, "האם אתם זוכרים בחור שהיה בשיר כל כך מוקדם" – רמז לשיר של בואי מלפני 11 שנים. מסתבר, שהגיעה שמועה מחדר הבקרה לפיה "איש הפעולה" יצר קשר והוא למעשה חי, שמח, ומקווה שגם אנשי חדר הבקרה שמחים. ואז, מגיע הפזמון:
"Ashes to ashes, funk to funky
 We know Major Tom's a junkie
 Strung out in heavens high
 Hitting an all-time low"
ובכן, בשורות רעות: מייג'ור טום הוא לא גיבור טראגי. הוא כולה מסומם. אווץ'. קשה להגיד שלא מדובר גם כאן בשיר גאוני ומצמרר. הקישור הזה לשיר מלפני 11 שנים מצמרר בפני עצמו. סגירת המעגל הזו היא גאונית, וגם ההפתעה הגדולה בהפיכת מייג'ור טום מגיבור למסומם מדהימה את המאזין. בשיר ישנן מילים מדהימות, כמו השורות: "Strung out in heavens high, Hitting an all-time low" והמילים: "My mother said to get things done, you'd better not mess with Major Tom". גם המילים של מייג'ור טום, לפיהן הוא מעוניין לרדת חזרה כבר עכשיו, אבל הוא אף פעם לא מצליח להשאר "נקי" מסמים, מרגשות.

ייתכן שהפיכתו של מייג'ור טום מגיבור למסומם הורסת את השיר הראשון. לפעמים אנחנו רוצים פשוט לשבת, לחשוב על אדם גדול ולהזיל דמעה על מר גורלו – או, בתקווה, לשמוח על כך שהוא חי ונושם. ע"י הפיכתו של בואי את טום למסומם, הוא מפריע להאזין לשיר הראשון ולחשוב על גיבור.

אבל הגאוניות שבשני השירים האלה עדיין מהדימה. מסתבר, שגם בשיר הראשון, "Space Oddity", ניתן לפרש את חלק מהמילים כרמז לאמת שמסתתרת מאחורי מייג'ור טום. בתחילת השיר, מתבקש מייג'ור טום לנטול את כדורי החלבון שלו – אותם ניתן לפרש ככדורים שהכניסו אותו ל-"טריפ". לאחר מכן, מספר המייג'ור שהוא "מרחף בצורה המוזרה ביותר" וש-"הכוכבים נראים שונים מאוד, היום". האם כל המסע הזה הוא בעצם טריפ אחד גדול? לפי "Ashes to Ashes", התשובה היא כן.

אבל כאן באה לידי ביטוי עוד גאוניות: השיר "Space oddity" יישאר כנראה דו-משמעי לתמיד. הרי, בשיר המקורי לא נאמר בשום צורה מפורשת שמייג'ור טום הוא בסה"כ מסומם שנכנס לטריפ. עדיין, ולמרות הכל, הדבר הראשון שחושב עליו מי ששומע את השיר ולא מכיר את כל סיפור הרקע הוא על אסטרונאוט גיבור שנהרג בחלל. מצד אחר, מי שמכיר את "Ashes to Ashes", או מצליח לפענח את השיר לכיוון עניין הסמים בכל דרך אחרת, יכול לחשוב שמדובר כאן על סיפור אחר לגמרי: אדם מסכן שנכנס לטריפ ולא מסוגל להתנקות מהסמים. בעצם, מדובר כאן בשני פעינוחים מנוגדים אך בו זמנית גם מקבילים.

מנוגדים, משום שלפי הפיענוח הראשון מדובר באדם גיבור, ולפי הפיענוח האחר באדם שניתן לחשוב עליו כעל עלוב. לפי הפיענוח הראשון, האדם נכנס לתוך קפסולה (החללית) ולפי הפיענוח השני הוא מכניס את הקפסולה (הסם) לתוכו. בנוסף, לפי הפיענוח הראשון האדם מרחף בחלל, ולפי הפיענוח האחר האדם רק חושב שהוא מרחף בחלל.

אבל, למעשה, ניתן לומר שהפיענוחים הללו יותר מקבילים האחד לשני מאשר שונים האחד מן השני. ראשית, בין אם מדובר על אדם גיבור או על אדם עלוב – מה שאולי מנסה כאן בואי להדגיש, ובכל מקרה, משהו שחלקנו נחשוב עליו, הוא שמדובר קודם כל באדם. גם הקפסולה יכולה להוות אלמנט של דימיון – בשני המקרים היא זו שמובילה לאבדון. דימיון נוסף שניתן לזהות הוא עניין הריחוף בחלל: אמנם, לפי הפיענוח הראשון מדובר באדם שבאמת מרחף בחלל ולפי השני מדובר באדם שרק חושב שהוא מרחף בחלל. אבל, בשני המקרים מדובר באדם שבטוח שהוא מרחף בחלל – בין אם זה אמיתי ובין אם הדבר נגרם מסתם טריפ רע. מעבר לכך, בשני המקרים הריחוף הזה שלו בחלל מסמל את האבדון שהוא נמצא בדרכו אליו – בין אם במוות בחלל ובין אם במוות על הקרקע, מהסמים.

ניתן לראות, למעשה, שהאנשים האלו – מייג'ור טום הגיבור ומייג'ור טום העלוב – הם אנשים מאוד שונים עם סוף מאוד דומה: ריחוף אינסופי במקום ממנו היו רוצים לרדת. השירים הללו מצליחים, באמנות, ליצור חיבור מדהים בין שני אנשים שונים לגמרי.

אם כן, לשיר "Space Oddity" של דייויד בואי אפשר למצוא פירושים רבים. אוטומטית, הייתי מעדיף את הפירוש של אותו גיבור שמסיים את חייו. אך גם הפירוש הנוסף, של אדם עלוב המכור לסמים ולא מסוגל לרדת מההר עליו טיפס הוא פירוש מעניין וחשוב. בכל אופן, השיר הזה גורם לי כל פעם מחדש להצטמרר. ואני כבר לא מתבייש בזה.

אם גם אתם רוצים להפסיק להתבייש, נשמח לקרוא בטקובקים שלכם מה אתם חושבים על שני השירים הללו, וגם, האם אתם מכירים שירים או סרטים אחרים (או, למעשה, כל דבר אחר) שגרמו או אולי עדיין גורמים לכם להצטמרר או לבכות. אנחנו, מצידנו, נכין את הממחטות.




         

מאמרים קשורים:
 סוף שבוע לוהט במועדון המוזיקה ברל'ה  פסטיבל תרבות של שלום ה-8 בצוותא 




  הוסף למועדפים האישי הוספה לדף המועדפים האישי   הדפסת הכתבה הדפסת הכתבה   שלח לחבר שלח לחבר
תגובות הגולשים


התוכן המופיע באתר נכתב על ידי גולשים.במידה ונתקלת בתוכן הפוגע בזכויות יוצרים, אנא עדכן אותנו ואנו נסיר אותו באופן מיידי.